HYVINVOINTIAREENA · 26.–27.9.2023
8.30 ILMOITTAUTUMINEN JA NÄYTTELYYN TUTUSTUMINEN OHJELMA TARKENTUU VIELÄ
PÄÄSALI
9.00 Kouluterveyskyselyn tuloksia taustaryhmittäin.
Hyvinvointiin liittyvät huolet kasautuvat usein samoille oppilaille. Kouluterveyskyselyn tutkimusryhmä esittelee muutamia tuloksia haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien näkökulmista.
9.15 Koulun aikuinen ja traumatisoituneet lapset ja nuoret. Soili Poijula (psykologi, kouluttajapsykoterapeutti, tietokirjailija).
Miten tunnistaa ja auttaa? Milloin ohjataan tarvittavan avun piiriin?
10.15 TAUKO ja siirtyminen rinnakkaissessioihin
10.30 RINNAKKAISSESSIOT
2 A. Ideoita yhteisölliseen opiskeluhuoltoon.
Sessio on suunnattu erityisesti opettajille.
Pj. Kati Taipale, OPH ja Taina Huurre, THL
Muutamia Kouluterveyskyselyn tuloksia. Jenni Helenius, THL
Tunne- ja vuorovaikutustaidot opetuksessa.
Mira Vorne, tieto- ja viestintätekniikan lehtori ja neuropsykiatrinen valmentaja.
Käytännönläheisiä vinkkejä monimuotoisten ryhmien opetukseen. Tapauskertomus toisen asteen ohjelmointiin kehitetystä valmentavasta opetusmenetelmästä. Menetelmällä tuetaan kaikkien oppijoiden keskittymistä ja vuorovaikutusta, vahvistetaan sisäistä motivaatiota sekä kehitetään tervettä itsetuntemusta ja ammatti-identiteettiä.
Keskustelua
Taiteen ja kulttuurin jalkauttaminen kouluihin. Anna-Riikka Rantamäki, kulttuurituottaja YAMK, kuraattori & Hanna Nyman, kulttuurituottaja, Vantaa.
Taide- ja kulttuurikokemukset voivat tukea hyvinvointia. Miten tarjota niitä lapsille ja nuorille? Esimerkkeinä koulupudokkaiden tukeminen osallistavin taidemenetelmin, Kulttuurikummi ja Kulttuurilähete.
Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -toiminnasta eväitä aktiiviseen ja hyvinvoivaan toimintakulttuuriin. Johtavat asiantuntijat Kirsi Naukkarinen ja Pekka Tiitinen, OPH.
Tarve liikkumisen edistämiselle on ehkä suurempi kuin koskaan. Liikkumista ja liikuntaa voidaan hyödyntää monella tavoin yhteisöllisen opiskeluhuollon työkaluna. Tuomalla liikkuminen osaksi koulu- ja opiskelupäivää voidaan lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta, edistää tiedollista toimintaa, oppimista, opiskeluviihtyvyyttä, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ideoita, tietoa ja käytännön esimerkkejä aktiivisemman toimintakulttuurin arjesta ja yhteistyöstä.
Keskustelua
2 B. Poissaolot – opiskeluhuoltopalvelujen tärkeä rooli.
Sessio on suunnattu opiskeluhuoltopalveluissa toimiville.
pj. Marke Hietanen-Peltola, THL ja Kristiina Laitinen, OPH
Läsnäolon tukea ja poissaoloihin puuttumista. Johanna Sergejeff, Sitouttava kouluyhteisötyö -hankkeen kehittämispäällikkö, OKM
Poissaolot Kouluterveyskyselyn ja OPA 2022 tulosten valossa. Hanne Kivimäki ja Marke Hietanen-Peltola, THL
Opiskeluhuoltopalvelujen keskinäinen yhteistyö poissaoloissa. Johanna Jahnukainen, THL
Esimerkki opiskeluhuoltopalvelujen työstä poissaoloissa, esittäjä tarkentuu myöhemmin
Keskustelua
2.C. Hyvinvointia verkostojen johtamisella.
Sessio on suunnattu erityisesti oppilaitosten, koulutuksenjärjestäjien ja opiskeluhuoltopalvelujen johdolle.
Pj. Tiina Luomanen, OPH ja Kirsi Wiss, THL
Yhteisöllisen työn johtaminen. Kirsi Wiss, THL
TEAviisarin tuloksia ja keskustelua.
Rehtorien puheenvuorot ja keskustelua
Asiantuntijapuheenvuoro ja keskustelu. Puhujan nimi tarkentuu myöhemmin.
12.00 LOUNAS JA NÄYTTELYYN TUTUSTUMINEN
PÄÄSALI
13.00 Hullu, hullumpi, yläaste? Tuomas Toivainen, käsikirjoittaja.
Yläkoulumaailmaan sijoittuvassa animaatiosarjassa Antti, ystäviensä Kallen ja Keijon kanssa, ihmettelee ympäröivää maailmaa: miltä tuntuu olla ilman seuraa,
miltä tuntuu, kun on liikaa seuraa, miten kuulua joukkoon ja samalla erottua siitä edukseen. Tuomas kertoo mm. millaisten sattumien kautta juuri yläasteelta
päässeen nuoren intohimoprojekti sai siivet, millaisia aiheita hän pyrkii sarjassa käsittelemään ja mitä siitä voi saada irti niin nuori kuin vanhempikin.
Oppilaitosten keinoja hyvinvoinnin tukemisessa. Nostoja sessioista 2.
Dialogeja kouluarjesta, ohjaa Jukka Pyhäjoki, THL. Kouluterveyskyselyn tulokset kertovat lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Vertaissuhteet, koti,
oppilaitosten toimintakulttuuri ja opiskeluhuollon palvelut ovat osa arkea. Miten tunnistaa lasten ja nuorten hyvinvointia tukevat käytännöt kouluarjessa
ja miten vahvistaa niitä? Mitä huomioita arjessa olisi tärkeää jakaa muille?
Paneelikeskustelussa terveydenhoitajia, kuraattoreita, psykologeja, opettajia ja rehtoreita (nimet tarkentuvat myöhemmin) + yleisökeskustelua-
Hyvinvointiareenan ja uusien tutkimustulosten pohdintaa dialogina
Markku Tervahauta, pääjohtaja, THL ja Jarkko Niiranen, johtaja, OPH
15.15. Tilaisuus päättyy kahvitarjoiluun