HYVINVOINTIAREENA · 22.–23.9.2025
Maanantai 22.9.2025
9.00–10.00
Ilmoittautuminen, aamukahvi ja näyttelyyn tutustuminen / Anmälan, morgonkaffe och utställning
10.00–10.30 Tapahtuman avaus! Tervetuloa!
10.30–11.55 Lasten, nuorten ja ammattilaisten kokemuksia hyvinvoinnista kouluissa ja oppilaitoksissa
-
Kouluterveyskyselyn uudistus ja keskeiset tulokset, Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
-
Lasten ja nuorten kokema hyvinvointi sekä oppilaitosten tarjoama tuki, Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL; Kirsi Wiss,
projektipäällikkö, THL ja Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL -
Nuorten puheenvuoroja, Tikkurilan lukio
11.55–12.00 Ohjeistus lounaalle sekä rinnakkaisohjelmiin siirtymiseen
12.00–13.30 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen / Lunch och utställning
13.30–15.00 Rinnakkaiset ohjelmaosuudet / Parallellprogram
13.30-15.00 Rinnakkaisohjelma 1: Koulu ja oppilaitos mielen hyvinvointia tukemassa
Puheenjohtajat: Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL ja Taina Huurre, kehittämispäällikkö, THL
Mielenterveysoireilu lisääntyy, kuinka voimme muuttaa suuntaa? Sessiossa kuullaan siitä, miten yhteiskunnalliset muutokset
heijastuvat mielen hyvinvointiin ja miten lasten ja nuorten mielenterveyttä voidaan tukea kouluissa ja oppilaitoksissa.
-
Muuttuva yhteiskunta ja nuorten mielenterveys, Kim Kroström, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, LT, dosentti,
kouluttajapsykoterapeutti -
Mielen hyvinvointi ei voi toteutua ilman ymmärtävää aikuista koulussa ja oppilaitoksessa, Perttu Eskelinen,
nuorisopsykiatrian erikoislääkäri
13.30–15.00 Rinnakkaisohjelma 2: Yhteisöllisyyttä ja toiminnallisuutta tukeva toimintakulttuuri
Puheenjohtajat: Kati Taipale, opetusneuvos, OPH ja Mia Vartiainen, opetusneuvos, OPH
Yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla on mahdollista vaikuttaa koulun ja oppilaitoksen yhteisöllisyyteen, ilmapiiriin, toimintakulttuuriin
ja edistää tätä kautta sekä oppilaiden, opiskelijoiden että henkilöstön viihtymistä ja hyvinvointia. Jokaisella koulussa ja oppilaitoksessa
työskentelevällä on velvollisuus edistää oppilaiden ja opiskelijoiden ja koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Karvi on
tarkastellut kouluun ja opintoihin kiinnittymistä sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseen liittyviä näkökulmia (OHJA 2022-2024) ja
arvioinnissa todetaan, että opettajien ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus on keskeinen kiinnittymistä edistävä tekijä.
Rinnakkaisohjelmassa keskustellaan yhdessä yhteisöllisyyden ja osallisuuden merkityksestä hyvinvointia tukevan toimintakulttuurin
rakentamisessa.
-
Yhteisöllisyys ja osallisuus Hauhon Yhtenäiskoulussa, Kurt Palmroth, rehtori, Hauhon Yhtenäiskoulu
-
Yhteisöllisyys ja osallisuus Alppilan lukiossa, Sari Autio, vararehtori, Alppilan lukio ja Susanna Kalmari, rehtori, Alppilan lukio
13.30–15.00 Rinnakkaisohjelma 3: Turvallisuuden vahvistaminen, kiusaamisen ja väkivallan ehkäisy
Puheenjohtajat: Tanja Väänänen, opetusneuvos, OPH ja Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
Sessiossa keskustellaan koulun hyvinvointityöstä. Puheenvuoroissa tarkastellaan eriarvoisuutta koulussa, radikalisoitumisen
tunnistamista sekä kiusaamisen ja väkivallan ehkäisemistä.
-
Kouluyhteisö, hyvinvointityö ja eriarvoisuus, professori Sonja Kosunen, Itä-Suomen yliopisto
-
Miten tunnistaa radikalisoitumista ja ehkäistä väkivaltaa?, Anneli Portman ja Teemu Vauhkonen, Turvalliset kadut -hanke, THL
-
Kiusaamiseen puuttuminen ja turvallisuuden vahvistaminen. Kokemuksia koulun keinoista. Kouluterveyskyselyn tuloksia
ja keskustelua, Tanja Väänänen, opetusneuvos, OPH ja Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
13.30–15.00 Parallellprogram 4: Välbefinnande bland elever och studerande i de svenskspråkiga skolorna och läroanstalterna
Ordförande: Johanna Jahnukainen, utvecklingschef, THL och Christine Söderek, undervisningsråd, UBS
Bekanta dig med och delta i diskussionen om de senaste resultaten för enkäten Hälsa i skolan, TEAviisari (hälsofrämjande verksamhet
i kommunerna) och OPA-datainsamlingen (enkät till elevhälsotjänsterna). Hur mår elever och studerande i de svenskspråkiga skolorna
och läroanstalterna? Vilka utvecklingstrender ser vi? Hur kan vi tillsammans stärka välbefinnandet i våra svenskspråkiga skolor och
läroanstalter? Detta parallellprogram ordnas på svenska/Tämä rinnakkaisohjelma järjestetään ruotsiksi.
-
Barns och ungas upplevelser – resultat från enkäten Hälsa i skolan, Anni Matikka, sakkunnig, THL
-
Strukturer och planer för att stärka välbefinnandet – resultat från TEAviisari, Christine Söderek, undervisningsråd, UBS
-
Upplevelser hos elevhälsotjänsternas personal – resultat från OPA-datainsamlingen (enkät till elevhälsotjänsterna)
Johanna Jahnukainen, utvecklingschef, THL
Gemensam diskussion
15.00–15.30 Iltapäiväkahvi ja näyttelyyn tutustuminen / Kaffe och utställning
15.30–16.45 Oppimisen edellytykset rakennetaan yhdessä
Puheenjohtajat: Tiina Luomanen, opetusneuvos, OPH ja Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL
Kouluarjella on suuri vaikutus lapsen hyvinvointiin. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja hyvinvointi liittyvät
saumattomasti yhteen. Tarvittava yhteistyö edellyttää riittävää tietoa ja systemaattista johtamista. Laki oppimisen ja koulunkäynnin
tuesta astui voimaan 1.8.2025. Miten arjessa varmistetaan toiminnan kehittäminen ja johtaminen oikeaan suuntaan?
-
Kouluterveyskyselyn tuloksia oppimisesta ja oppimiseen saadusta tuesta, Jenni Helenius, KT, kehittämispäällikkö, THL
-
Hyvän kouluarjen merkitys lapsen kehityksen ja oppimisen näkökulmasta, Riikka Riihonen, LT, lastenpsykiatrian
erikoislääkäri, lasten neuropsykiatrian apulaisylilääkäri, TAYS -
Laki muuttui, muuttuuko yhteinen työ? Keskustelemassa: Tiina Luomanen, opetusneuvos, OPH; Marke Hietanen-Peltola,
ylilääkäri, THL; Tuulia Nicholls, palveluesihenkilö, Opiskeluhuollon psykologipalvelu, Pohjois-Savon hyvinvointialue ja
Saija Hellström, rehtori, Riihenmäen koulu, Mäntsälä
16.45 Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy