HYVINVOINTIAREENA · 26.–27.9.2023
Kouluttajien luentomateriaalit
Torstai 23.9.2021
10.45–12.00
Keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä, TEA-tiedonkeruusta ja OPA-tiedonkeruusta
kehittämispäällikkö Jenni Helenius, projektipäällikkö Kirsi Wiss ja ylilääkäri Marke Hietanen-Peltola, THL
12.15–13.00
Miten korona on vaikuttanut lasten ja nuorten elämään?
lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen
TEEMALLISET RINNAKKAISSEMINAARIT
A1) Mielenterveyttä edistävä ja ongelmia ehkäisevä työ
Miten auttaa lasta ja nuorta mielenterveysongelmissa?
13.45–14.00
Tervetuloa ja keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä, TEA-tiedonkeruusta ja OPA-tiedonkeruusta
14.00–14.40
Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa — Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön
ylilääkäri Terhi Aalto-Setälä, THL
15.00–15.45
Elämä edessä-malli
terveydenhuollon asiantuntija Minna Eväsoja, Espoon kaupunki
15.45–16.30
Hyvän mielen taitomerkki
apulaisrehtori, työnohjaaja Siukku Erola, Iittalan yhtenäiskoulu, Hämeenlinnan kaupunki ja asiantuntija Riikka Nurmi, MIELI Suomen mielenterveys ry
A2) Koronan vaikutukset lasten ja nuorten oppimiseen ja mielen hyvinvointiin
13.45–14.15
Tervetuloa ja keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä, TEA-tiedonkeruusta ja Opiskeluhuoltopalvelujen koronaseurannasta
tutkija Pauliina Luopa, THL ja suunnittelija Sarianna Vaara, THL
14.15–15.00
Uusia näkökulmia ja ratkaisuja luova keskustelutyöpaja keskeisistä tuloksista
15.15–16.30
Nuorten tukeminen ihmissuhdetaitojen ohjaukseen perustuvan IPC-menetelmän avulla
psykologi Tiina Myllymäki ja terveydenhoitaja, TtM Minna Ritakorpi, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen voimavarana Ylöjärvellä
opetuspäällikkö Tarja Suhonen, Ylöjärvi
A3) Oppilaitosten yhteisöllinen työ hyvinvoinnin tukena
13.45–14.55
Tuloksia toiselta asteelta: Kouluterveyskysely ja Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen lukioissa ja ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö kuuluu kaikille
Keskustelemassa vararehtori Hellevi Lassila, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä ja rehtori Elina Arokannas, Vaskivuoren lukio
15.15–16.30
Tuloksia toiselta asteelta: Kouluterveyskysely ja Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen lukioissa ja ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
Seksuaalisen häirinnän vastainen työ oppilaitoksissa - hyviä käytäntöjä ja kokemuksia seksuaalisen häirinnän vastaisesta työstä:
Tietoa, taitoa ja asennetta seksuaalisen häirinnän ja seksuaaliväkivallan vastaiseen työhön
alueellinen suunnittelija Susanna Kauppinen, Oulun kaupunki, Sivistys- ja kulttuuripalvelut
Päijät-Hämeen turvataitokasvatusmalli - seksuaalisen häirinnän ja väkivallan ehkäisy ja siihen puuttuminen kouluissa ja oppilaitoksissa
lehtori Tuija Rinkinen, LAB-ammattikorkeakoulu
projektikoordinaattori Liisa Kumpulainen, Lahden kaupunki
Lisämateriaali 1 Lisämateriaali 2
Turvallisesti mediassa ja maailmalla – lapsiin ja nuoriin kohdistuvien seksuaalirikosten ehkäisy
oppilashuollon päällikkö Vesa Nevalainen, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Helsingin kaupunki
A4) Kiusaaminen vaarantaa mielenterveyden
13.45–14.40
Mitä kiusaaminen tekee mielenterveydelle?
professori Christina Salmivalli, Turun yliopisto
14.40–15.00
Lasten ja nuorten kokema kiusaaminen Kouluterveyskyselyn valossa
tutkija Hanne Kivimäki, THL
15.20–15.40
Kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastainen toimenpideohjelma
kehittämispäällikkö Johanna Sergejeff, opetus- ja kulttuuriministeriö
15.40−16.30
Gutsy Go − yhteisömenetelmä kiusaamisen ehkäisyyn
toiminnanjohtaja Veera Ikonen ja mediatuottaja Noa Korhonen, Gutsy Go ja Gutsy Go -toiminnassa mukana oleva Sipoonjoen koulun yhdeksäsluokkalainen Jessica
Kouluttajien luentomateriaalit
Perjantai 24.9.2021
9.05−9.50
Kuinka hyvinvointikokemus rikastuu?
professori Arto O. Salonen, Itä-Suomen yliopisto
13.00−13.20
Tietoiskuja ajankohtaista aiheista:
SKY – sitouttava kouluyhteisötyö
kehittämispäällikkö Johanna Sergejeff, opetus- ja kulttuuriministeriö
Kiusaamisen- ja väkivallan ehkäisyn sivusto valmistelussa
erityisasiantuntija Riina Länsikallio, OPH
13.20−13.50
Opiskeluhuolto ja soteuudistus, mikä muuttuu?
neuvotteleva virkamies Arja Ruponen, STM
14.30−15.15
Toivo suojaa lasta ja vanhempaa
kouluttajapsykoterapeutti, tietokirjailija Maaret Kallio
TEEMALLISET RINNAKKAISSEMINAARIT
B1) Väkivalta lasten ja nuorten mielenterveyden uhkana
10.00−10.05
Aloitussanat
kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti, THL
opetusneuvos Pia Kola-Torvinen, OPH
10.05−10.25
Miten ehkäistä, tunnistaa ja puuttua väkivaltaan monialaisesti
sosiaalineuvos Marjo Malja, sosiaali- ja terveysministeriö
10.25−10.40
Lapset, nuoret ja väkivalta tilastojen valossa
tutkijatohtori Markus Kaakinen, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo), Helsingin yliopisto
10.40─11.00
Nuorten seurusteluväkivalta
tutkijatohtori Anu Isotalo, Tampereen yliopisto
11.15─11.50
Väkivaltaan puuttuminen, puheeksiotto ja hoitopolut
komisario, poliisiasiantuntija Miia Lehtinen, Poliisihallitus ja THL Barnahus-hanke
11.50─12.10
Kunniaan liittyvä väkivalta
projektitutkija Lisa Grans, Åbo Akademi
12.10─12.15
Loppuyhteenveto
kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti, THL
opetusneuvos Pia Kola-Torvinen, OPH
B2) Terveelliset elintavat mielen hyvinvoinnin varmistajana
10.00−11.00
Keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä ja TEA-tiedonkeruusta (päihteet ja muut riippuvuudet, uni)
tutkimuspäällikkö Tuovi Hakulinen, THL
”Tiilipedagogiikka” – itsestäänselvyys ja oletettu johtaa harhaan
poliisitarkastaja Pekka Heikkinen, Poliisihallitus
Hyvä uni on hyvinvoinnin perusta
unilääkäri Henri Tuomilehto
11.15–12.15
Keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä ja TEA-tiedonkeruusta (liikunta, ravinto)
tutkimuspäällikkö Tuovi Hakulinen, THL
opetusneuvos Matti Pietilä, OPH
Hyvä liikunnanopetus vahvistaa koululaisten oppimista, liikunnallista elämäntapaa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia
apulaisprofessori Timo Jaakkola, Jyväskylän yliopisto
Hyvä syöminen ja rento painonhallinta
ravitsemusasiantuntija Patrik Borg, Lääkärikeskus Aava
B3) Hyvinvointia opetetaan ja opitaan
10.00−11.10
Keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä ja TEA-tiedonkeruusta
tutkija Anni Matikka, THL
Terveydenlukutaidon kehittäminen kouluissa ja oppilaitoksissa
lehtori Olli Paakkari, Jyväskylän yliopisto
11.25−12.15
Voiko hyvän elämän taitoja oppia ja opettaa? Positiivisen pedagogiikan menetelmät hyvinvointitaitojen oppimiseen ja opettamiseen
positiivisen pedagogiikan kouluttaja Viivi Pentikäinen
B4) Kuinka tukea jaksamista ja ehkäistä uupumista?
10.00−10.45
Keskeiset tutkimustulokset Kouluterveyskyselystä
tutkija Hanne Kivimäki, THL
Opiskeluhyvinvointimalli - Opiskelu-uupumuksesta intoon
professori Katariina Salmela-Aro, Helsingin yliopisto
11.00−12.15
Jaksajat jaksaa, uupujat uupuu? – Kokemuksia opiskelijoiden jaksamisen tukemisesta
2. asteen opiskelijoiden kokemuksia jaksamisesta
hankepäällikkö Ville Särkelä, Jaksaa, Jaksaa? -hanke
Mitä uupumuksesta tulisi tietää, että sen voisi välttää?
PsL, työpsykologi, kouluttajapsykoterapeutti Liisa Uusitalo-Arola, Pyöreä Pöytä Oy